غذاهایی برای مبارزه با التهاب مزمن

 16 مه 2016- مطالعه ی جدید انستیتوی سالمندی و بیماریهای مزمن در دانشگاه لیورپول تعدادی از مواد غذایی را که می تواند از بروز التهاب مزمن که سبب بسیاری از بیماریهای منجر به مرگ می شود، جلوگیری کند، معرفی نمود.

التهاب بطور طبیعی در بدن رخ می دهد اما هنگامیکه به طور اشتباه  برای مدت زمان طولانی ادامه یابد  می تواند فرآیندهای بیماریزایی را تحریک کند. التهاب کنترل نشده نقش مهمی در بسیاری از بیماریهای  اصلی مانند سرطان، بیماری قلبی، دیابت و آلزایمر بازی می کند. رژیم غذایی مملو از میوه جات و سبزیجات که حاوی پلی فنل ها می باشند، می توانند از فرد در برابر التهاب مرتبط با سن و بیماریهای مزمن محافظت کنند.

ارتباطات سلول به سلول

 پلی فنل ها ریزمغذیهایی هستند که در رژیم غذایی ما فراوانند، شواهدی در مورد نقش آنها در پیشگیری از بیماریهای دژنراتیو نظیر سرطان و بیماریهای قلبی-عروقی وجود دارد. اثرات سلامت پلی فنل ها  به مقدار مصرف آنها و فراهمی زیستی آنها بستگی دارد.

سلولهای Tیا T-lymphocytesنوعی از گلبولهای سفید خون هستند که توسط جریان خون در سراسر بدن گردش می کنند و به دنبال یافتن اختلالات سلولی و عفونت ها می باشند. آنها در ترشح مولکولهای پیام رسان سلولی(سیتوکین ها) برای ارتباطات سلول به سلول در پاسخ های ایمنی و همچنین در تحریک حرکت سلولها به محل های التهاب (عفونت یا تروما) نقش دارند. سیتوکین ها با مصرف میوه جات وسبزیجات مدوله می شوند. اطلاعات کمی در مورد قدرت نسبی پلی فنل ها در تعدیل ترشح سیتوکین ها توسط  لنفونیست ها وجود دارد.

واسطه های پیش التهابی

دراین مطالعه که توسط دکتر Fordو Richardsonاز انستیتوی پیری و بیماریهای مزمن دانشگاه لیورپول انجام گردید، قدرت پلی فنل های مختلف بررسی گردید.

Sian Richardsonمی گوید: نتایج مطالعه ی ما نشان می دهد پلی فنلهای بدست آمده از پیاز، زرد چوبه، انگور قرمز، چای سبز و توت های آسای(میوه ی گونه ای از نخل) ممکن است در کاهش واسطه های پیش التهابی در افراد در معرض خطر التهاب مزمن موثر باشند. افراد مسن بیشتر مستعد التهاب مزمن هستند، همچنین ممکن است با مصرف مکمل های غذایی نظیر ایزو رامنتین، رسوراترول، کورکومین و اسید وانیلیک یا منابع غذایی که حاوی مقادیر زیادی از این مولکولهای  بیواکتیو باشند، در برابر التهاب مزمن محافظت شوند.

منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160516091547.htm